Pengikut mogok lapar

Wednesday, June 10, 2009

PPSMI (entri versi motivasi)

Sains ngan Matematik dalam bahase Inggeris pon nak bising? Aku dulu time spm pon belajar dalam bahase inggeris jugak. Time aku belajar dulu mula2 memang susah.. Tapi dah nak dekat 10 tahun belajar dalam bahase inggeris takkan masih lagi susah kn? memang orang Melayu ni manje sangat lah, Aku tawu, ade baek buruknye PPSMI ni.. Tapi kalau bende macam nih sampai nak berarak, tunjuk demonstrasi ape kehe nye?

Zaman Tun Mahathir la yang buat PPSMI ni, aku memang kagum dengan Tun. Mase orang lain tengah kerja dan fikir masa depan anak-anak,nak keje ape,sekolah mane, Tun mungkin tengah fikir ape yg terbaik untuk negaranya, macam mane Malaysia nak maju, ekonomi negara dan macam2 lagi lah.Time orang fikir masa depan diaorg dalam 5tahun lagi, rasenye tun dah fikir untuk 20 tahun akan datang, untuk anak cucu. Sampaikan aku terbaca dalam Reader's Digest diaorg siap gelar zaman pemerintahan beliau 'Mahathirisme'. Menunjukkan kuasa Tun time tuh. Dan aku percaya kalau Tun yang buat PPSMI ni, mesti banyak baik dari buruknya.


''Orang jepun boleh je berjaye dan diaorg satu huruf pon tak reti bahasa inggeris''

Apesal yang kau tengok orang jepun tu punya communication jek? kau tak tengok ke semangat nak cari ilmu diaorg? dalam tandas pon baca buku lahh.. Time Nagasaki ngan Hiroshima kene Bom Atom, Mak aku cakap atuk aku siap ade lagi gambar2 asap Bom Atom tu macam bunga.
Diaorg kene bom, kite siap ader photocopy? sambil2 minum teh tengok tv hitam putih? Rase aku 'dendam' diaorg tu lah yang memajukan negara diaorg sampai ke tahap ni. Kita? Tukar tv yang ade warne pulak?

Sudah la, sampai bila lagi kita nak jadi camni? fikir dulu sebelum buat la.

Aku tawu, ade yang taknak Bahasa Melayu nih jadi macam Tulisan Jawi, makin hari makin pupus. Sekarang nih brape ramai sangat yang reti tulis dengan betul. Aku dulu pon sekolah arab, tapi skrg dah nak lupe dah tulisan jawi. Takde pendedahan sangat.

Kalau betul taknak Bahasa Melayu rosak, kite sendiri kene berubah, betulkan dari akar umbi, bukan tuduh-menuduh, kau yang salah dan aku je betul, Sampai bila??


Ni la jadinya bila Indonesia tak buat PPSMI,



Jangan ingat aku pro kerajaan pulak, sebab kalau Nik Aziz jadi PM, Aku sokong 100%.

No comments: